onsdag 6. februar 2008

Standardisering med RSS og Atom:

Hei,

Dette er trinn 3 i kurset. Vi lærte om RSS= Really simple syndication som har vært igjennom en viss utvikling. Siste trinn ble utviklet av Dave Winer for firmaet UserLand. En kan abonnere på filer= feeds som skal forenkle vår datahverdag. Jeg har abonnert på Google Reader og orlogweb.oclc.org. På den siste fikk jeg fram Lorcan Dempsey's weblog. Der fant jeg også diverse artikler som jeg kunne gå inn på. Begge disse tingene måtte jeg bekrefte at jeg hadde abonnert på. Spennende å se hvilke mailer jeg får. På L.Dempsey's weblog er det bibliotekrelevante artikler. I følge artikkelen om RSS i Wikipedia, har det vært forskjellige versjoner av RSS. P.g.a. dette jobber man med å utvikle en ny standard, som skal kalles Atom.
Jeg må lære mer etterhvert.

Hilsen Beany

Ingen kommentarer: