lørdag 8. mars 2008

Del 12: Om sosiale bokmerker:

Jeg meldte meg på Del.icio.us og måtte bli kjent med sidene og mulighetene.
På "mine favoritter" sparte jeg på en link, som jeg fant på Buskfybs del.icio.us
sider. Så la jeg til Buskfyb på mitt nettverk. Da kan jeg til enhver tid følge med på hva de har på sine sider. De hadde bl.a. "People's network" der du kan søke på engelske biliotek= Find a library. Her kan det bli morsomt å undersøke hva som
foregår i England. Buskfyb hadde også en link til "Den Kulturelle skolesekk" ved Kunnskapsdept.

Mine "subscriptions" ble foreløpig cats, bibliotek, library og bookmarks. Bookmarks
skrev jeg foreløpig på "Stumble Upon", som jeg ikke skrev meg inn i. De lenkene jeg
så på var veldig amerikanske. Dette må jeg se nærmere på. Blinklist skrev jeg meg inn
i. Her ser jeg fordelen ved å få en liste over favoritter samme om jeg sitter hjemme
eller på jobb.

Her er det veldig mye informasjon som kan plukkes ut og samles på etter behov.
F.eks. kan Mona samle på linker til "kulturelle skolesekker" o.l. Det kommer an på hva du jobber med på et bibliotek. Jeg kan senere titte på fjernlån= interlibrary lending, selv om dette ikke lenger er så mye mitt arbeidsfelt.

Hilsen Beany

Ingen kommentarer: