mandag 24. mars 2008

Del 16: Om mashups:

På Talis Developer network leste jeg litt i Mashing up gang discussion= Talking
with talis" og fant et innlegg på engelsk av Thomas Breivik. Han henviste også til Blogg og bibliotek. Så leste jeg om Libworm.com og skrev meg inn der.

Min første mashup var med Google maps som kunne henvise i den norske utgaven til bedrifter og veibeskrivelser. Der fant jeg veien fra Sarpsborg til Fredrikstad og e-mailet til min søster.

En "awardwinning" mashup var logobama, der du kunne støtte kampanjen og
få designet din egen logobama med personlige bilder som f.eks. kunne brukes på
Facebook.

Jeg likte godt "New York Times with Flickr". Denne fikk jeg inn på iGoogle sighten min, så jeg kan følge med nyhetene.

Jeg synes at M.Dashboards ga mye fin infomasjon. Jeg ble fascinert av mashupen "Animal migrations". Jeg søkte på gray whale og fant at den vandret
fra Mexico til Alaska i løpet av februar til juli.

Likeså fant jeg at "monarch butterfly" vandret fra Mexico til staten New York
og tilbake igjen i løpet av mars til januar. Denne tjenesten benyttet også Flickr bilder, derav bilde øverst på siden.

I Librarything kommer jeg til å benytte meg av sambok og andre kataloger for å registrere mine bøker.

Hilsen Beany

Ingen kommentarer: